Psychoterapia polega na regularnych spotkaniach z psychoterapeutą, których celem jest poprawa zdrowia psychicznego, funkcjonowania emocjonalnego oraz jakości życia.
Psychoterapia jest procesem, w którym pacjent ma możliwość uświadomić sobie, z czego wynikają aktualne kłopoty, dostrzec powtarzające się schematy oraz utrudniające życie przekonania i zastanowić się, czy chce je zmieniać. Jeśli zaś chce zmiany, ma możliwość pracować nad tym, aby je określić i wprowadzić w życie. Dzieje się to w bezpiecznej, poufnej przestrzeni, by osoba będąca w procesie psychoterapeutycznym mogła rozmawiać o swoich trudnościach, emocjach, relacjach i doświadczeniach. Terapeuta pomaga zrozumieć źródła problemów, uczy nowych sposobów radzenia sobie i wspiera proces zmiany.
Jest wiele podejść psychoterapeutycznych i metod pracy, jednakże badania wskazują, że ważnym czynnikiem leczącym w psychoterapii jest relacja z psychoterapeutą.
Psychodynamiczne
Poznawczo-behawioralne (CBT)
Humanistyczno-egzystencjalne
Systemowe
Gestalt
Podejście integracyjne / integratywne
Podejście integracyjne w psychoterapii to najbardziej elastyczny i spersonalizowany styl pracy — jakby terapeuta miał do dyspozycji cały zestaw narzędzi i wybierał te, które najlepiej pasują do konkretnego klienta i jego sytuacji. Nie trzyma się jednej szkoły, lecz łączy elementy różnych nurtów psychoterapeutycznych.
1. Psychodynamiczne
Skupia się na nieświadomych procesach, konfliktach wewnętrznych i relacjach z dzieciństwa.
Celem jest uświadomienie ukrytych motywów i wzorców zachowań.
Nieświadomość jako źródło problemów. Terapia zakłada, że wiele trudności emocjonalnych wynika z nieświadomych konfliktów wewnętrznych, często ukształtowanych w dzieciństwie.
Relacja terapeutyczna jako lustro Relacja z terapeutą odgrywa kluczową rolę — pacjent może „odgrywać” dawne wzorce relacyjne (tzw. przeniesienie), które są analizowane i rozumiane w bezpiecznej przestrzeni.
Analiza mechanizmów obronnych. Terapeuta pomaga pacjentowi rozpoznać, jak chroni się przed trudnymi emocjami (np. poprzez wyparcie, racjonalizację), i jakie są tego konsekwencje.
Wolne skojarzenia i eksploracja wewnętrznego świata. Pacjent jest zachęcany do swobodnego mówienia o myślach, snach, fantazjach, co pozwala dotrzeć do ukrytych treści psychicznych.
2. Poznawczo-behawioralne (CBT)
Zakłada, że nasze myśli wpływają na emocje i zachowania.
Terapia koncentruje się na zmianie nieadaptacyjnych schematów poznawczych.
Często krótkoterminowa, nastawiona na konkretne cele.
1. Ustrukturyzowany przebieg terapii
Terapia ma jasno określone cele i ramy czasowe (często 8–20 sesji).
Na początku ustala się problem, cele terapii i plan działania.
Każda sesja ma określoną strukturę: przegląd tygodnia, praca nad tematem, zadania domowe.
2. Związek między myślami, emocjami i zachowaniami
CBT zakłada, że negatywne myśli prowadzą do trudnych emocji i nieadaptacyjnych zachowań.
Terapeuta pomaga pacjentowi identyfikować zniekształcenia poznawcze (np. katastrofizowanie, myślenie czarno-białe) i je korygować.
3. Zadania domowe
Kluczowy element terapii — pacjent ćwiczy nowe sposoby myślenia i działania między sesjami.
Mogą to być dzienniki myśli, eksperymenty behawioralne, ćwiczenia relaksacyjne.
4. Nauka umiejętności
CBT uczy konkretnych strategii radzenia sobie, np. technik relaksacyjnych, asertywności, rozwiązywania problemów.
Celem jest samodzielność pacjenta po zakończeniu terapii.
5. Monitorowanie postępów
Regularna ocena efektów terapii — np. za pomocą kwestionariuszy, skal nastroju.
Terapia jest elastyczna, ale oparta na dowodach naukowych.
3. Humanistyczno-egzystencjalne
Podkreśla indywidualność, wolność wyboru i dążenie do samorealizacji.
Skupia się na teraźniejszości i autentycznym kontakcie terapeuty z pacjentem.
Egzystencjaliści, jak Viktor Frankl, kładą nacisk na sens życia jako kluczowy motyw działania.
Człowiek jako centrum uwagi. Terapia koncentruje się na subiektywnym doświadczeniu klienta, jego wartościach, emocjach i dążeniu do samorealizacji.
Autentyczna relacja terapeutyczna. Terapeuta nie jest „ekspertem od naprawiania”, lecz towarzyszem w procesie odkrywania siebie. Kluczowe są:
bezwarunkowa akceptacja,
empatia,
autentyczność.
Tu i teraz. Terapia skupia się na bieżących przeżyciach i emocjach, choć przeszłość może być analizowana jako źródło wglądu.
Wolność i odpowiedzialność. Człowiek jest wolny, ale ponosi odpowiedzialność za swoje wybory. Terapia pomaga zrozumieć, jak żyć zgodnie z własnymi wartościami.
Sens życia i egzystencjalne pytania Podejście egzystencjalne koncentruje się na takich tematach jak:
śmierć,
samotność,
wolność,
sens istnienia.
4. Systemowe
Koncentruje się na relacjach w rodzinie lub grupie.
Zakłada, że problemy jednostki wynikają z dynamiki systemu, w którym funkcjonuje.
Często stosowane w terapii rodzinnej i par.
Człowiek jako część systemu. Problemy jednostki są rozumiane jako wynik zakłóceń w systemie relacji, a nie jako „wina” tej osoby.
System jako całość. Zmiana jednego elementu (np. zachowania dziecka) wpływa na cały system (np. dynamikę rodziny).
Brak szukania winnych. Terapeuta nie ocenia, nie szuka „problematycznej osoby”, lecz bada wzorce komunikacji i zależności.
Cykliczność i sprzężenia zwrotne. Zachowania członków systemu wzajemnie się wzmacniają — np. im bardziej rodzic kontroluje, tym bardziej dziecko się buntuje, co z kolei nasila kontrolę.
5. Główne zasady pracy w terapii Gestalt
Tu i teraz. Terapeuta koncentruje się na tym, co dzieje się w danym momencie — nie analizuje przeszłości w oderwaniu, lecz bada jej wpływ na obecne doświadczenia.
Świadomość jako uzdrawiająca siła. Klient jest zachęcany do uważnego obserwowania swoich reakcji, emocji i myśli — bez oceniania, z ciekawością.
Odpowiedzialność za siebie. Terapia wspiera w przejęciu odpowiedzialności za własne wybory, emocje i działania — bez obwiniania innych czy szukania winnych.
Kontakt i relacja. Relacja terapeutyczna jest autentyczna i partnerska. Terapeuta może dzielić się swoimi odczuciami, jeśli to wspiera proces klienta.
6. Podejście integracyjne / integratywne
Łączy elementy różnych podejść, dostosowując terapię do indywidualnych potrzeb pacjenta. To najbardziej elastyczny i spersonalizowany styl pracy — jakby terapeuta miał do dyspozycji cały zestaw narzędzi i wybierał te, które najlepiej pasują do konkretnego klienta i jego sytuacji. Nie trzyma się jednej szkoły, lecz łączy elementy różnych nurtów, takich jak poznawczo-behawioralny, psychodynamiczny, humanistyczny, systemowy, itd.
Coraz bardziej popularne w nowoczesnej psychoterapii.
1. Indywidualne dopasowanie
Terapia jest „szyta na miarę” — terapeuta analizuje potrzeby klienta i dobiera techniki, które będą najbardziej skuteczne.
Może to być np. praca nad przekonaniami (CBT), eksploracja relacji z dzieciństwa (psychodynamiczna), czy budowanie autentyczności (humanistyczna).
2. Elastyczność metod
Terapeuta nie ogranicza się do jednej teorii — może zmieniać podejście w zależności od etapu terapii, rodzaju trudności czy osobowości klienta.
3. Relacja terapeutyczna jako fundament
Bez względu na techniki, kluczowa jest bezpieczna, wspierająca relacja z terapeutą.
Podejście to czerpie z humanistycznych wartości: empatii, akceptacji, autentyczności.
4. Wielowymiarowe spojrzenie na problem
Uwzględnia nie tylko objawy, ale też kontekst społeczny, rodzinny, kulturowy i osobowościowy.
Może integrować pracę z ciałem, emocjami, myślami i relacjami.
Techniki poznawczo-behawioralne (CBT)
Techniki psychodynamiczne
Techniki humanistyczno-egzystencjalne
Techniki systemowe
Techniki prowokatywne
Techniki trzeciej fali CBT
Techniki kreatywne i ekspresyjne
Najczęściej stosowane techniki psychoterapeutyczne:
Rekonstrukcja poznawcza (zmiana negatywnych przekonań)
Ekspozycja (konfrontacja z lękiem)
Zadania domowe
Trening relaksacyjny (oddech, progresywna relaksacja)
Odgrywanie ról (ćwiczenie nowych zachowań)
Wolne skojarzenia
Analiza przeniesienia i przeciwprzeniesienia
Interpretacja snów
Praca z mechanizmami obronnymi
Eksploracja relacji z dzieciństwa
Dialog egzystencjalny (rozmowy o sensie, wartościach)
Empatyczne słuchanie
Praca z autentycznością
Technika pustego krzesła (Gestalt)
Focusing (świadomość doznań cielesnych)
Genogram (mapa relacji rodzinnych)
Pytania cyrkularne (pokazujące różne perspektywy)
Zmiana ról w rodzinie
Interwencje komunikacyjne
Praca z granicami systemu
Humor i wyolbrzymienie przekonań klienta
Ironia i absurd jako narzędzie zmiany
Życzliwa konfrontacja
Wzmacnianie zasobów poprzez kontrast
Mindfulness (uważność)
ACT – akceptacja i zaangażowanie
Terapia schematów
Terapia narracyjna (praca z historią życia)
Terapia ruchem i tańcem
Psychodrama
Psychoterapeuta to osoba, która pomaga poradzić sobie z trudnościami natury psychologicznej mającymi odzwierciedlenie w trudnościach życiowych, zawodowych i zdrowotnych.
Niekoniecznie jest to psycholog. Psychoterapeuta to osoba, która po studiach magisterskich przez kolejne lata szkoli się w zawodzie psychoterapeuty poprzez udział w minimum 4-letnim szkoleniu, w wybranej szkole psychoterapeutycznej, przechodzi własną psychoterapię i stale rozwija się konsultując swoją pracę w superwizji. Tylko w ten sposób uzyskuje się kwalifikacje i niezbędną wiedzą do prowadzenia psychoterapii.
jakie posiada kwalifikacje (certyfikaty, rekomendacje, szkolenia)?
w jakiej szkole psychoterapii się kształcił?
jakie studia ukończył?
czy przeszedł własną psychoterapię?
do jakich organizacji zawodowych należy?
jak długo prowadzi psychoterapię?
czy jest pod stałą superwizją?
O psychoterapii mówimy po odbyciu od 1 do 10 konsultacji i zawarciu kontraktu terapeutycznego. Nie ma stałej, z góry określonej liczby spotkań. Jest to zależne od problemu, z jakim zgłasza się pacjent, jego osobowości i motywacji do pracy nad sobą.
Tak. Psychoterapeuta może odmówić terapii w m.in. w sytuacji:
jeżeli pacjent złamie zasady obowiązujące podczas psychoterapii,
jeżeli psychoterapeuta stwierdzi wskazanie do innego rodzaju leczenia (np. farmakologicznego),
jeżeli psychoterapeuta uzna, że nie jest w stanie pomóc pacjentowi (w takiej sytuacji, może polecić innego terapeutę),
jeżeli w ocenie psychoterapeuty istnieją inne ważne powody, w jego ocenie wykluczające możliwość prowadzenia psychoterapii z daną osobą (w takiej sytuacji, może polecić innego terapeutę).
Najczęściej psychoterapię stosuje się, kiedy:
zdiagnozowane są:
zaburzenia lękowe np.: fobie, ataki paniki, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne,
zaburzenia nastroju np.: depresja,
zaburzenia odżywiania,
choroby psychosomatyczne np: bóle, zawroty głowy, zdrętwienia, duszności, nadciśnienie, obniżona odporność itp.,
choroby autoimmunologiczne i inne,
problemy ze snem (bezsenność lub nadmierna senność)
inne
osoby doświadczają trudności związanych z realizacją swojego życia, np.:
trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem bliskich relacji z innymi ludźmi,
cierpią z powodu poczucia niskiej wartości czy braku sensu życia,
doświadczają kryzysów związanych np. z chorobą, ze stratą bliskiej osoby czy rozwodem, utratą pracy, doświadczeniem traumy, wypadku,
dążą do poprawy jakości swojego życia, poprzez rozwój swojej osobowości, przezwyciężanie swoich ograniczeń i zahamowań, zmianę postaw czy sposobów reagowania,
trudności w relacjach z innymi ludźmi, kłopoty w związkach,
trudności z agresją i złością,
problemy z podejmowaniem decyzji, brak pewności siebie,
brak akceptacji swojego wyglądu, zaniżona samoocena,
problemy rodzinne,
rozwiązywanie problemów partnerskich (np. problemy w porozumiewaniu się, konflikty, zdrada, choroba w rodzinie, problemy seksualne),
trudności w związku z wejściem w nowy etap życia np.: problemy z zajściem w ciążę, urodzenie dziecka, adopcja, problemy z nastoletnimi dziećmi, opuszczenie rodziny przez dzieci, ciąża, poród i lęki z tym związane,
problemy dotyczące życia zawodowego (wypalenie zawodowe, utrata pracy, mobbing, trudności w znalezieniu pracy),
trudności w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych,
chęć rozwoju osobistego, nabycia kluczowych kompetencji,
inne problemy ważne dla klienta.